Gerjan & Yvonne op reis

Totally Tibet I

Daar zijn we dan!! Wanneer ik deze blog plaats zitten wewaarschijnlijk ergens in Lhasa, maar dit typ ik hoog in de lucht, zwevend boven de Mount Everest op nog een klein uur vliegen van Lhasa, Tibet. Voor jullie is het nu 07.45u in de ochtend, voor ons zes uur later.

Gistermorgen om iets voor negen weg gereden vanuit Hassum naar Frankfurt, dus op dit moment zijn we al ruim 23 uur onderweg.

We hebben de eerste negen uur van Frankfurt naar Bejing lijdzaam moeten toezien hoe piepkleine Chineesjes zeeën van ruimte hadden bij de nooduitgang, maar in het tweede vliegtuig heeft Gerjan met een mooie mix van Chinees en Engels twee ruime plaatsen weten te regelen.

We hebben allebei nog niet het gevoel dat we zes maanden weg blijven. Het voelt als een vreemd soort vakantie, vooral doordat de afgelopen weken bestonden uit werken, rommel weggooien, dozen inpakken, een afscheidsfeestje geven (Was erg gezellig, we vonden het superleuk dat vrijwel iedereen er was!) en nog meer afscheid nemen hier en daar. Normaal gesproken pak je alleen een koffer in wanneer je op vakantie gaat, dan is dit toch even anders...

Afgelopen zaterdag met een paar potige mannen het hele huis leeg gehaald (waarbij mijn beer ternauwernood aan de dood is ontsnapt). Gelukkig hadden we opnieuw hulp van super-Jans, want wij en een appartement brandschoon houden, nee... Na de overdracht van het huis stonden we letterlijk en figuurlijk op straat met een leven dat uit niets meer bestond dan twee volle backpacks, een oude Opel Corsa en een heleboel plannen om zes maanden geweldige dingen mee te maken!

Als alles goed is worden we op het vliegveld opgewacht door onze gids, die ons dan naar`het hotel brengt. Dat is nog ongeveer een uur rijden, waarbij we gelijk het schema voor de komende dagen te horen krijgen.

Ondanks de berichten in de krant van afgelopen week waarbij gemeld werd dat Tibet van 24 september tot en met de eerste week van oktober niet toegankelijk zou zijn kwamen we relatief makkelijk door de douane (nadat onze tassen vijf keer door de scanner zijn gegooid, onze schoenen uit moesten, en ze alle papieren gecheckt- en gedubbel-checked hadden...).

Later meer over Lhasa. De landing komt in zicht, dus ik ga de laptop inpakken en een heel vervelend klein Chinees jongetje dat me steeds aan het pesten is terugpesten.

Ben ik weer, het is hier nu 23.30u en het wordt echt tijd om te gaan slapen.Vanmiddag een tocht van 1,5 uur gemaakt om van het vliegveld naar Lhasa te rijden. Het is maar 65km maar er waren veel controles in verband met 1 oktober, de viering van 60 jaar Volksrepubliek China. Voor de Tibetanen niet bepaald iets om te vieren, daar kom ik later nog op terug.

Inmiddels zitten we op een hoogte van 3658m, en dat is wel te merken. Allebei snel buiten adem en weinig puf om veel trappen te lopen, maar gelukkig geen hoofdpijn. We hebben vanmiddag heel kort een tukkie gedaan in het hotel, en zijn daarna rond gaan wandelen en gaan eten. En ja, het was lekker! Rijst, kip, lam, saus en verse vruchtensapjes. In totaal moesten we 7 euro afrekenen.

Morgen hebben we een drukke dag. De twee dagen die we in Lhasa zouden doorbrengen (de aankomstdag niet meegerekend) is ingekort naar 1 dag. Dit omdat er op 1 oktober allerlei demonstraties in Lhasa verwacht worden en we dan weg moeten zijn. De planning wordt dus iets anders dan verwacht, maar Tibet heeft ons vast genoeg te bieden!

Morgen meer inclusief foto's, als ik met een helder hoofd weer weet wat we gedaan hebben. Eerst eens lekker slapen slapen slapen.....

Yvette

Hey daar! Leuk om al iets te horen. Waar gaan jullie heen vanuit Lhasa? Worden jullie dan gereden door een gids? Of gaan jullie vanuit Lhasa al te voet verder? Nou ik hoor t allemaal wel in t volgende verhaal.
Ik ben al verhuisd en vlieg denk ik ma of di met El Al (betere vliegtijden) naar T.A. Als mn hoofd iets minder vol zit met snot dan he...
Doe voorzichtig! (ja mam.... ) X

Piet

Hallo Gerjan en Yvonne,

Fijn dat het tot op dit moment allemaal goed gaat!
Hou ons op de hoogte. We zijn zeer benieuwd naar de (eerste) foto's.
Geniet ervan!!!!!

gr.
Lies en Piet

Deana & Walter

Heej lieve schatten,

Superleuk om nu al dit soort verhalen te lezen, het is nog maar kort dat jullie vertrokken zijn maar het is heerlijke info om te krijgen en op de hoogte te zijn.(andere hoogte`s als waar jullie zitten :-)
Het idee dat jullie zooooooooooo lang (pppffff...half jaar) "onderweg" zijn, blijft nog ietwat vreemd voelen maar dat gaat vast wennen.

Geniet ervan, en wees lief voor elkaar :-)

Dikke knuffel, mama

Jans

Hee Ger en Von!

Leuk om het verhaal te lezen! Beetje jammer dat ik er niet in genoemd werd (schoonmaken van jullie appartement ;)) Haha!
Maar top om te lezen dat jullie veilig geland zijn en dat alles goed gaat!
Ga er van genieten! Ook voor mij :)

Knuff van Jans!

Gijsbert en Marlies

Leuk om jullie verhaal te lezen. Een grappige manier van schrijven, is gewoon al leuk om verder te lezen.

Geniet ervan, wij blijven meelezen.

liefs Gijsbert en Marlies

Reina.

Wat een belevenis al op zo'n kort tijdsbestek!! Zo meelezen is erg leuk!! Op naar het volgende .. Ben benieuwd naar de foto's. Geniet.

Liefs,

Reina.

Karolien

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen.

Ik wil pica´s!!!

Grt Caroline

mams van Hoeven

Hai lieve kids,

Wat leuk om al zo'n verslag te lezen. Fijn dat het allemaal goed is gegaan. Alleen Gerjan niet zo bluffen he, dat 2 grote plaatsen weet te reserveren.
Ik vind het nog wel een apart idee dat ik jullie zo lang niet ga zien. Maar voor jullie super leuk, Geniet er van.
Jullie was is schoon en ligt in jullie 'kast'. Dus jullie hebben nog wel het een en ander hoor. Gelukkig maar he. Nou geniet er van en een dikke knuffel van mamsie.

Jacs

Heeey daar!

Een lange schooldag gehad, dan thuiskomen en een reisverslag lezen. Dat is nog eens leuk thuiskomen! Leuk geschreven zeg :D

Fijn dat jullie er zijn en nu klaar voor de grote avonturen ;)

Geniet ervan!
Liefs Jac

Laura

Jeetje, het is écht allemaal begonnen, ben ontzettend benieuwd naar jullie verdere verhalen en foto's natuurlijk!!

Enjoy!!

Dikke kus Laura

Gerjan & Yvonne

Hey Jans,lees die tekst dan eens goed joh!!!
;-)

-X-

Jan Riksen

He gasten, kreeg jullie mail vandaag pas. Dus mijn sms kunnen jullie vergeten. Begon alweer ongerust te worden :-)

Klinkt nu al helemaal top daar. Veel plezier en geniet ervan.

Groeten Jan

PS. Ben blij dat de beer nog leeft! :-)

Paul

Mooi op schema aangekomen. Jammer dat jullie als gevolg van de paranoïde karaktertrekken van de Chinese leiders 1 dag eerder uit Lhasa worden geschopt (begrijpen jullie gelijk waarom ik een sticker "Free Tibet" op de auto heb geplakt). Collega's zijn weer met de financiële maandafsluiting en het 2010 budget gestart. Dat missen jullie natuurlijk enorm.

Jans

Hahaha!!!

Zo mag ik het horen :P

Peter

Klinkt super allemaal! Erg leuk om te lezen, Veel plezier!

Arend en Marieke

Ha Gerjan en Yvon,

Gelukkig goed aangekomen dus, en jullie mochten het lang nog in ook ;-)

Geniet ervan en we zijn nu al benieuwd naar jullie volgende reisverslag!

xx

Ientje & Poesj

Ha Von en Gerjan,

Geniet maar fijn van jullie mooie avontuur dan genieten wij hier wel van de herfst en de bij behorende regen....Dikke kus van Ientje

Gerard en Hanneke

Hey,
Wat ontzettend leuk om zo mee te lezen! Geniet van de dingen die gaan komen!

Groetjes Hanneke

Jasper

He mensen, wat een leuke verhalen. Ik heb ze in 1 ruk doorgelezen!! Wat een prachtige beleving voor jullie. Snel weer wat online zetten!!

Groeten Jasper en Patricia