Gerjan & Yvonne op reis

Totally Tibet II

Even terugkomend op het waarom er opstanden en demonstraties zouden kunnen zijn in Lhasa op 1 oktober, kort wat historie van Tibet. Tibet werd in 1950 binnengevallen door China, welke het Tibetaanse leger versloeg. China zegt Tibet te hebben geweerd van verdere armoede en zegt modernisatie en hoop te brengen. De Tibetanen zien dit anders en dit leidt in 1959, na dreigende geruchten over het ontvoeren van de Dalai Lama, tot een opstand waarbij honderdduizenden Tibetanen gedood worden, en even zovelen waaronder de Dalai Lama naar India vluchten, waar zij tot de dag van vandaag in ballingschap leven. Hoewel China de afgelopen jaren heeft gezorgd dat er betere wegen zijn gekomen, scholen en ziekenhuizen, mag ook duidelijk zijn dat China zorgt voor afbreuk van het oorspronkelijke Tibet, en hebben veel Tibetanen nog steeds geen goed woord over voor China. Dit alles leidt ertoe dat er op 1 oktober, waarbij China 60 jaar een Volksrepubliek is, opstand wordt verwacht van zowel Tibetanen- als Tibet-aanhangers.

Dan vandaag: Uitgeslapen en wel! Vanmorgen om kwart over acht opgehaald door de gids en naar Potala Palace gereden,nadat we in het hotel een zeer Europees ontbijt kregen (geroosterd brood, omelet en koffie).

Potala Palace was het winterpaleis van onder andere de Dalai Lama's totdat de veertiende Dalai Lama (de huidige, welbekend omdat JP Balkenende hem geen hand wilde schudden) naar India vluchtte.Het is gebouwd op de berg Mar-po-ri (de rode berg) en ligt enkele kilometers van de oude stadskern vandaan. De berg steekt zo'n 130 m boven het omliggende dal uit. Het Potala Palace zelf is ook nog eens 170m hoog, dus we mochten een aardig aantal trappen beklimmen. Helaas mocht er in het paleis niet gefotografeerd worden, maar stel je een gigantisch labyrint voor bestaande uit houtsnijwerk, schilderwerk op muren en plafonds, afgesleten eeuwenoude drempels, heel veel koper en natuurlijk de altaren en graftombes met bijbehorende kaars- en wierookgeuren.

Indrukwekkend was het mausoleum van de 5de Lama, in het vertrek ‘Serdung Lakhang': 12,6 meter hoog, 3721 kilo goud en 10.000 edelstenen.

In het paleis zelf mochten we uiterlijk een uur aanwezig zijn, zouden we ons buiten de tijd pas melden kreeg de gids een boete. Geen geldboete, nee; Hij maag dan met zijn volgende groep het paleis niet meer binnen. Uiteraard hebben we het gehaald: 59 minuten binnen.

Na Potala Palace volgde de Jokhang. Evenals Potala staat ook dit op de werelderfgoed lijst van Unseco. De Jokhang is de oudste tempel en tevens het heiligste bouwwerk van Tibet. De Jokhang tempel werd in 647 door koning Songtsen Gampo gebouwd. De traditionele legende is dat de koning een ring in de lucht wierp om de positie van de tempel te bepalen. De ring kwam in een meer terecht en als een wonder rees een stoepa uit het meer op de plek waar de ring was neergekomen. Vervolgens werd het meer gedempt met uitzondering het midden van het meer wat vervolgens een vijver in de binnenplaats van het tempelcomplex werd. Het Jokhang was bomvol pelgrims, met name voor het belangrijke gouden beeld van Boeddha Sakyamuni. Wanneer Tibetanen dit beeld aanschouwen, zijn zij verzekerd van een goede incarnatie.

Na het Jokhang zijn we samen gaan lunchen. Gerjan wilde echt integreren en bestelde het Tibetaanse gerecht met spinazie en kaas. Hij kreeg een kom warme dunne spinazie-a-la-creme met daarin wat drijvende stukken kaas. Ik als cultuurbarbaar genoot van een heerlijke tosti!

Next and last stop for the day: Het Sera klooster, zo'n 5 km ten noorden van de Jokhang. Dit klooster is één van de drie grote Gelug-kloosteruniversiteiten van Tibet. We hebben hier een tijdje rondgewandeld, gezien hoe boeken worden gedrukt (dit gaat gewoon met de hand, met als basis een blok hout waar de tekst in gesneden is) en hebben toegekeken hoe monniken aan het debatteren waren (dit ging met flink verbaal geweld en wilde gebaren) op een zonnige binnenplaats tussen de bomen.

Dit zal voorlopig even het laatste verhaaltje zijn. Ik wil jullie niet vervelen met al te veel culturele wetenswaardigheden, daar hebben we immers Wikipedia al voor ;-)

Morgen vertrekken we om zeven uur uit Lhasa en rijden dan naar Gyantse. We gaan daarbij over flinke hoogtes: 4400m is geloof ik de hoogste. Daarna volgt Shigatse, waar weer internet zal zijn. Keep you posted, wij gaan nu weer op zoek naar een restaurantje!!

rob krommenhoek

hoi luitjes,

top, krijg je ook nog een stuk geschiedenis mee:-)
Succes in de bergen

AO F&A collega's EHV

wij willen ruilen !!!!!!

Deana & Walter

Hai there, Yf & Gerjan,

Fijn dat m`n grijze cellen weer wat upgedate zijn met het stukje geschiedenis, leuk om te lezen. WikiGerYfpedia.
Jullie zijn flink van start gegaan met de dingen die jullie allemaal doen......en dat alles wordt vervolgd....
Eetsmakelijk, gaan wij nu ook doen en voor morgen een goeie trip gewenst tot rijkende hoogte`s

Heel veel liefs van hier, mama xxx

Jans

Leuk om te lezen!
Heb nog helemaal niet het idee dat jullie zo ver weg zitten... :)
Tof om ook foto's te zien!

Enjoy!!

Dick Weijman

In Wikipedia zal het wel staan, maar door jou verteld, vindt ik het veel interessanter.

Succes

Rianne en Giovanni

Wat een gave verhalen. Nu al!!
Je houdt ons goed op de hoogte zo. Ook van de foto's hebben we genoten. Gaaf. Dan snappen we ook een beetje waar jullie het over hebben. Denken in plaatjes- je kent het.
We zien uit naar het volgende verhaald. Dan voelen jullie iets minder ver weg.
xxx

Inge

Naast alle culturele uitstapjes toch nog tijd om verhalen en foto's te plaatsen.
Leuk om toch op de hoogte te blijven.
Veel plezier daar!

Jacoline

Hoi hoi! Wat leuk dat jullie ons zo goed op de hoogte houden met verhaal en foto's! :D
Erg leuk om te lezen en te zien, dan krijg je echt een beeld van wat jullie meemaken.

Die tosti valt me dan wel weer wat tegen Vonnie... ;)

Have fun!
X Jac

mams van Hoeven

Hoi hoi.
Leuk die foto's, zeker als ik jullie erop zie, dan zijn jullie toch een beetje bij me.
Wat een enorme hoogte zeg.
Eet smakelijk... en Gerjan wij hebben hier verse spinazie.
Veel liefs mamsie

Laura

Héérlijk zo'n geschiedenislesje!! Altijd goed!

Liefs,

Arend en Marieke

Hoi,

Nu al weer een nieuw verhaal?Leuk hoor! Jullie hebben al aardig wat meegemaakt in die paar dagen.

xx

ps: Hoe is het met dat Chineesje uit het vliegtuig afgelopen? Leeft tie nog ;-)?

Lies en Piet

Prachtige foto's met beschrijving. Zo spreekt alles nog meer aan!
Geniet van alles! Om jullie nog meer te laten genieten: het is hier do.mo. 8.30 uur met veel wind, regen en maar 15 graden (o ja en nog een paar honderd km file en een verdeeld kabinet over de Uruzganmissie).

Marjolijn

Leve de tosti ;-)

Peter

Pffffffffff........wat verschrikkelijk saai zeg, wie gaat er nu geschiedenis geven?

Jantine

Hee, besef nu pas dat ik jullie voorlopig niet meer zie! Wel raar zo zonder echt afscheid. De verhalen heb ik nog niet gelezen, te druk met 2 kinderen ha ha. Maar ik vind vast wel een gaatje. Veel plezier, geniet ervan, dit doe je maar 1 keer in je leven (toch?). Veel liefs.

Rob

Super leuk om jullie belevenissen zo beschreven te lezen. Met behulp van google earth en wikipedia krijg ik het gevoel een beetje mee te kunnen reizen. Veel plezier verder. Groetjes.

Martin & Eefje $ Alex, Ronnie / Annelies * Marieke @ Machiel

hoi Controllerts,

Vanuit het fantastische Valkenburg zijn we op het moment jullie geweldige avonturen in het bezette Tibet aan het volgen. Erg leuke fotos en het landschap zit er ook fantastisch uit, jullie zullen erg leuke en inspannende wandelingen kunnen maken daar. Waarschijnlijk niemand te zien, dus kan je doen wat je wilt......

Zie jullie snel of niet, maar ik denk het wel.... Btw ik ben van de week weer boven komen drijven en ik ga volgende week me PADI brevet aanvragen. Dus het duiken in Aussie komt helemaal goed...

Groetjes en dikke kus....

Leo de W.

Tsja, jullie waren al reuzen en nu helemaal daar met al die kleine chineesjes.
Leuk om te horen hoe jullie belevenissen zijn daar.

Nog een edelsteenje gescoord, missen ze toch niet joh.

Greetz, Leo

Karolien

MNG???????

Zelfs vanuit Nepal kunnen Rogier en jij mij nog pesten!

Yvonne

Inmiddels vanuit Thailand, en dan lukt het pesten ook nog prima ;-)