Gerjan & Yvonne op reis

Totally Tibet III

We zijn donderdagmorgen 1 oktober om 7 uur weg gereden uit Lhasa, op naar onze nieuwe overnachtingplaats Gyantse, waarbij we over drie hoge passen zouden gaan. De chauffeur heeft welgeteld twee cd's: Een Tibetaanse en een Europese. De Europese bevat onder andere liedjes van Britney Spears en Beyonce (en laat dit kattengejank nu net niet mijn favoriet zijn) maar alles went, zelfs de krakende speakers en de ruis wanneer een cd is afgelopen maar de chauffeur dit niet doorheeft (meestal een half uur later pas). We reden over een nieuwe weg die ons vijf uur lang heeft kunnen vermaken door het gebergte dat steeds weer uit andere pasteltinten bestond; grijs, blauw, paars, beige, rood..

De eerste stop was Kamba-La op 4800m. Koud!!! Het fenomenale uitzicht was de snijdende wind meer dan waard. Onder ons lag het Yamdrok-Tso meer; Een turkoois meer met op de achtergrond de eeuwige sneeuw van de Norzing Kansar. Het Yamdrok-Tso meer is een heilig meer. En ja; ook daar zijn de Chinezen druk bezig met ontheiliging. Er wordt gevist (niet toegestaan in het Boeddhisme) en sinds een aantal jaar hebben ze een waterkrachtcentrale aangelegd, welke het meer ooit wellicht droog zal leggen. Volgens een oud gezegde zal Tibet , wanneer het meer zou opdrogen en het land haar belangrijkste symbool zou verliezen, niet meer bewoonbaar zijn..

De volgende stop was onze lunch in een klein maar uitbreidend gehucht dat Nagartse heet. Heerlijke noodlesoup op en vanuit hier weer verder naar het volgende punt op 5000m: De Karo-La met uitzicht op de Norzing Kansar (7200m hoog). Hierna volgde de derde pas op 4300m hoogte: Simu-La, waarna we vrij snel in Gyantse aankwamen. Hier hebben we het klooster van Gyantse bezocht. Dit bestaat in feite uit twee gebouwen: 1) De Pelkor Chode wat ooit een federatie van 16 kloostercollege's was die tot drie verschillende Boeddhistische scholen behoorden: Gelugpa, Sakyapa en Zhalupa. Vandaag de dag is dit samengesmolten tot één college. De architectuur van het gebouw bestaat uit Tibetaanse, Chinese en Nepalese invloeden. 2) De Kumbum stoepa. Kumbum is afgeleid van Kum (beelden) en Bum (100.000). Logisch gevolg dus dat dit een stoepa is die 100.000 beelden bevat. Tevens bevat de Kumbum 108 deuren, welke gelijk staat aan het aantal kralen van de Tibetaanse rozenkrans.

Na deze trip waren we allebei redelijk uitgeput. Gyantse ligt weer een stuk hoger dan Lhasa, waar we eigenlijk al weinig tijd gehad hebben aan de hoogte te wennen. Tevens was het ontzettend warm. We hebben verder dus een beetje door de oude stad gewandeld. Slecht geslapen door wat hoofdpijn, die de volgende dag gelukkig weg was.

Van Gyantse naar Shigatse gereden. Dit is slechts 90km en voert voornamelijk door het vruchtbaarste land van Tibet. Overal waren boeren volop bezig met oogsten en ploegen. Onderweg een stop gemaakt bij een gerstmolen met een schoepenrad, aangedreven door stromend water uit een riviertje. Hier wordt het heilige meel gemaakt dat bij ceremonies wordt gebruikt.

Hoe ik het altijd voor elkaar krijg weet ik niet, maar na 3 minuten binnen te zijn geweest kwam ik met een wit gezicht en witte kleding van de meel weer naar buiten, terwijl Gerjan nog schoon was. Nou ja, heilig meel kan geen kwaad ;-) We wilden graag bij een boerderij binnen kijken, dus hebben we nog een tweede stop gemaakt waarbij de gids en chauffeur bij een boerderij gingen vragen of we een bezoekje mochten brengen. Terwijl wij nog bij de auto stonden werden we uitgenodigd door een vrouw om binnen te komen.

Op het binnenplaatsje stonden twee ossen, een schaap met een lam, een paar kippen en wat geiten. De trap op naar boven leidde naar het huis. Hier moesten we er toch echt aan geloven: Niet één, niet twee, niet drie maar vier kommen Yak-thee. Voor degenen die dit niet kennen: een Yak is een ruig soort koe. Yak thee is gemaakt van gezouten Yak-boter en heet water. Mmmmmmmm... en dat maal 4 ;-) Na de rondleiding en het gesprek met de vrouw (onze gids als tolk) zijn we naar Shigatse gereden.

Hier opnieuw een groot klooster bezocht, het Tashilumpo klooster. We zitten in het goede seizoen want het is heel rustig qua toerisme. In dit klooster staat de grootste koperen afbeelding ter wereld, een standbeeld van Boeddha van de Toekomst, dat vanuit de hoogte op je neerkijkt: 26 meter hoog, 11m van schouder tot schouder, 115 ton koper en 285 kilo goud. Daar voelen zelfs wij ons klein bij!

's Avonds gegeten in een ‘gezellig' restaurant waar we ook geluncht hebben: Felle neon verlichting, plastic als tafelkleed en een rat die vrolijk om onze tafel dartelde... Vanmorgen gezond weer opgestaan, dus ze zullen het eten wel flink verhitten ofzo..

Vandaag rustig aan gedaan. Een wandeling gemaakt naar Shigatse Fort. Dit gigantische fort is verwoest door de Chinezen, en guess what? Het wordt opnieuw gebouwd door... de Chinezen! De logica is ver te zoeken. Helaas konden we er alleen omheen lopen omdat de helft nog in de steigers staat. Hierna bij een grote tapijt weverij wezen kijken. Helaas is het zaterdag en hebben de 180 vrouwen die hier werken (allen boven de 18, volgens de manager) een vrije dag. Wel een korte rondleiding gekregen en mooie tapijten gezien, allen gemaakt van zuiver scheerwol. De waarde van de tapijten wordt bepaald aan hand van het aantal knopen per vierkante voet (ongeveer 760 knopen per dm2).

Opvallend is trouwens dat ze hier allemaal een pratende rekenmachine hebben, bij wat voor winkel of restaurant je ook komt. Leuk hoor! Ik denk erover er zo één aan te schaffen voor op het werk en de studie. Morgenochtend zal de laatste dag zijn dat we een douche zien (voorlopig) dus we gaan nog even heerlijk ons haar wassen onder de drie koude stralen die deze douche ons biedt.... Daarna volgt de weg richting het Mount Everest base camp. Ze noemen Tibet niet voor niets het Dak van de Wereld!!

Dini

Ik volg jullie verhalen op de voet en geniet van de foto's. Bijna alsof je er een beetje bij bent. Doe voorzichtig en geniet ervan.

Pa v H

Hoi Yvonne en Gerjan,

Jullie hebben binnen een week al ontzettend veel gezien! Het verslag is leuk en de foto`s geven er een goed beeld van..! Het is bijna net zo mooi als Zwitserland ;-).
We kijken weer uit naar het volgende beeld-(verslag).
Geniet er samen van!

Gr.
Pa

Paul

Hoi Yvonne en Gerjan,
Ik lees en zie aan de foto's dat Tibet snel aan het veranderen is. De Friendship Highway was 3 jaar geleden wel high maar weinig way. Onze gemiddelde snelheid was pakweg 20 km/uur. Verder werden we regelmatig gecontroleerd door Chinese militairen die het paspoort meestal op z'n kop hielden en na wat gebrom ons doorgang verleenden. Geniet nog van het oorspronkelijke van Tibet, het duurt niet lang meer en de oorspronkelijke bevolking is weg geassimileerd.

Deana

Ha Von & Gerjan,

Ik zat zo"in" jullie belevenissen en foto`s dat ik bijna vergeten ben een berichtje erover achter te laten. Het is werkelijk ongelooflijk mooi, ik kan me indenken als je dit echt meemaakt dat het super genieten is, dat doe ik al met het zien van de foto`s.
Grappig dat `t beschermengeltje goed voor je zorgt :-)

Liefs en een dikke kus, mama

Lenny

Hoi Yvon en Gerjan

Waar zijn de pelgrims en monniken in Gyantse en Shigatse gebleven? Die mis ik op de foto's. Zijn ze er nog wel?

monique

he yf en gerjan,

wat hebben jullie al veel meegemaakt in een week en wat ben ik een stuk wijzer geworden in een week:).
echt super om de verhalen te lezen en de foto's te zien.
enjoy! kus!

Rob

Hoi Luitjes,

leuke verhalen en toch al aardig op hoogte geweest. Gave foto's en goede verhalen. Hou het vol met de communicatie is voor ons erg leuk.

Gr,

PSV heeft net als ADO gelijk gespeeld!

Wilfred Donkersteeg

Hey vakantiegangers !

Leuk om de verhalen zo te lezen en de foto's te bekijken. Heel veel plezier nog en geniet van al het mooie wat ongetwijfeld nog gaat komen !

Groeten Wilfred.

Francis

Hoi avonturiers,
Wauw wat gaaf zeg! Echt superleuk en leerzaam om jullie verhalen te lezen. Je hebt het niet van een vreemde.
Ik mis alleen die foto van een 'heilig'wit uitgeslagen Yvonne??!!
Have fun!

Paul

Ik verwacht vanaf het moment dat jullie terug zijn
minimaal 1x / mnd een zeer uitgebreide Thaise maaltijd
voorgeschoteld te krijgen.

Had GerJan tijdens de kookcursus nog iets onder die kilt aan?