Gerjan & Yvonne op reis

Totally Tibet IIII

Op dit moment staan we al ruim 2,5 uur stil, en de verwachting is dat we over een uur, hier is het dan 20.00u, weer mogen rijden. Waar we op wachten? Geen idee eigenlijk. We staan stil in een haarspeldbocht omdat de Chinezen hier met de weg bezig zijn. Maar omdat het regent, zijn ze niet aan het werk maar zitten in een tentje. Desondanks mogen alle voertuigen niet verder. Inmiddels staan er dus aan twee kanten (vermoed ik, ik heb alleen zicht op onze eigen kant en zelfs dat is beperkt vanwege dichte mist) dikke files.

Volgens mij zijn de Chinezen hier een real-life-game aan het spelen, ongeveer zoals ze doen in de grote cybercafés waar ze met 50-en tegelijk al rokend computerspelletjes spelen. In dit geval is het de boel stopzetten tot het donker wordt, dan iedereen tegelijk laten rijden en eens zien hoeveel voertuigen door de mist en de natte slechte weg ergens in het dal belanden. Het goede nieuws: Het zou nog maar 8 km zijn tot ons hotel...

De afgelopen twee dagen zijn we onderweg geweest naar het Everest Base Camp. Zondag hield dat in dat we een overnachting hadden in een gat genaamd Bebar Village, waar werkelijk niets te doen was. Zie foto's voor onze luxe badkamer, als je denkt dat het niet erger kan: Dat kan dus wel. De volgende morgen doorgereden naar Rongbuk, op 8 km afstand van het Everest Base Camp.

Negentig kilometer hobbelen over een onverharde weg, maar wel een mooi uitzicht gehad. En geweldige muziek natuurlijk ;-) Aangekomen in Rongbuk gingen we onze overnachtingsplek bekijken; Het gasthuis van het klooster. Zeg gerust bunker, zonder sanitaire voorzieningen. Slik. We zouden hier twee nachten blijven.

's Middags naar het Mount Everest Base Camp (EBC) gelopen. Flinke koude wind! Onderweg groepen springbokken gezien die net zo snel de bergen af- als op kunnen rennen, en marmotten die snel in hun hol kropen als we te dichtbij kwamen. Vlak voor het EBC de zoveelste permit- en paspoortcheck door het (alweer gamende..) leger, en dan de laatste klim via een trap. Uitzicht viel een beetje tegen vanwege de bewolking, de plek zelf was ook weinig bijzonders. Wel leuk om te vermelden: Het tentenkamp op 4 km van het EBC is de hoogste plek ter wereld vanwaar je een kaartje kunt versturen.

's Avonds een poging gedaan om op te warmen in de gemeenschappelijke ruimte, waar in het midden pannen water gekookt werden op open vuur. Yahtzee gespeeld en naar bed gegaan met twee lagen kleren en drie dekens per persoon. Helaas waaide de wind net zo hard om het guesthouse als naar binnen: Bij alle ramen zaten kieren. De volgende morgen bleek dat we de kou niet hadden verzonnen, want de ramen van de aanwezige jeeps zaten flink dichtgevroren en een aantal hadden moeite met opstarten, net als wij.

We hadden 's avonds al met de gids overlegd om de trip met 1 dag in te korten, zodat we niet nog een dag en een nacht op het EBC hoefden te blijven. Een hele mooie rit gehad door gebieden waar kilometers lang niemand te zien was, slechts dieren, kiezels, rotsen en gebergte. Heerlijke momo's als lunch gehad, en verder gereden naar de Milarepagrot; in- en om deze grot ligt een klein klooster waar Milarepa, een dichterasceet uit de 11de eeuw, de laatste negen jaar van zijn leven mediterend doorbracht. De legende wil dat de rots ineenzakte terwijl Milarepa hier mediteerde. De krachtige meester stond op en liet zijn handafdrukken achter in de rots. Een groot deel van het klooster is herbouwd. Helaas was het de wandeling naar beneden niet waard, want het was uitgestorven. Alles op slot en doodstil. Wel een waanzinnig mooie plek met een geweldig uitzicht!

En dan, voor de nieuwsgierigen onder ons, zijn we aangekomen waar ik dit verhaal begon: De file. Gelukkig mochten we vrij snel nadat ik met dit verhaal begon weer gaan rijden. Het heeft nog even geduurd voor we op de plek van bestemming waren, omdat alles werd geblokkeerd door dubbel geparkeerde auto's, vrachtwagens en bussen waarbij Gerjan als ware verkeersleider een aantal vrachtwagens de juiste kant op heeft gedirigeerd, met de gids als tolk.

Naast het hotel wat gegeten. Ik had een heerlijke Nepalese salade en zat tevreden te kauwen op wortel, radijs, tomaat en sperziebonen. Sperziebonen????!! Die heb ik nog niet één keer gezien in Tibet! Maar ik kauw er wel op!! Goed.. dat bleek een groene peper te zijn.....

Het laaatste stukje Tibet: Vlak voor de friendship bridge naar Nepal de laatste controles. Een ontzettend chagrijnige dame, kruising tussen een Geisha en een Tibetaan denken we, had besloten dat ze deze dag enorm baalde van haar werk. Na eerst een half uur niks gedaan te hebben, ging ze daarna twintig minuten ruziën met twee gidsen en de bijbehorende groepen. Na iedereen terug te hebben gestuurd naar de lijn voor de balie verdween mevrouw en kwam na opnieuw twintig minuten terug met een kan thee. Waarschijnlijk een kalmerend theetje, want daarna ging het allemaal een stukje sneller, zolang niemand haar verkeerd aankeek. Na een laatste bagage check (tuurlijk meneer de Soldaat, graait u rustig door mijn ondergoed. En ja hoor, tuurlijk mag je alle foto's bekijken die op mijn camera staan!) waarbij we zelfs de reisgids Nepal-Tibet mochten behouden (van verschillende reizigers gehoord dat zij hun boekje al bij de eerste controle kwijtwaren) konden we eindelijk de brug over: Namaste Nepal!!!!!!!!!!!

Jans

Haha! Wat een heerlijk verhaal! Je kan goed schrijven Von! Leuk!
Ik zie Ger al staan hoor tussen al dat verkeer... :)
Haha, en die groene peper.... Hm... :P
Leuk weer wat van jullie gehoord te hebben! Nu nog ff de foto's checken en ik ben weer helemaal op de hoogte!
X!

Rianne

Al je verhalen en een boekje maken. Dit wordt een verslag dat je net zo snel leest als de shopaholic serie. Wat hebben jullie al veel meegemaakt zeg!
XXX

Winny

Super leuk geschreven Yvon!!
Ik heb dat als kind (7 jaar) ook gehad in India, ik dacht een sperzieboontje te eten ..... auw auw auw, dat was een heel heet groen pepertje ....

Groetjes
Winny

Jacoline

Leuk om te lezen! Ik zou er je job van maken, Yvonne :) Je kan echt leuk schrijven!

Een collegaatje van mij gaat overmorgen met haar man voor 2 weken naar Nepal. Doe dr de groeten ;)

Kga nu de foto's bekijken.

Groetjes!

Arend en Marieke

Hoi!

Wat een leuk verhaal weer! Jullie maken wel veel mee zeg in een korte tijd! Leuk!En dat een half jaar lang...

xx

Peter

Hee Gasten!
Klinkt goed zeg ik......Geniet ervan!

Martin

hoi hoi,

Ik proef een beetje negatieve nasmaak betreft onze Ch*n#s% vrienden... Maar weer fantastisch verhaal hoor...

Grtz...

Karolien

Heeft ie ook al je tamponnetjes bekeken;-)
Ik zou er een boek van maken, het is echt superleuk om te lezen allemaal.

Liefs Caro

Paul

Ik geniet van het lezen. Het is allemaal heel herkenbaar. Volgens mij zijn de schapen-en geitenkarkassen op de foto nog dezelfde als die van vier jaar geleden.
Ja, die Chinese ambtenaren / controleurs: willekeur en ze hebben nog nooit van servicebereidheid gehoord. Het lijkt wel of iedere toerist een probleem vertegenwoordigd en beledigd moet worden. Wel leuk als je het je niet aantrekt en ziet hoe anderen zich erover opwinden. Is een van de vermakelijkste ervaringen van het reizen.
De grote AnnaPurna trek staat voor de deur. Veel sterkte en plezier.

Yvette

Hee

Haha! Wilde eigenlijk wel iets meer schrijven dan hee maar Michals lappie heeft een lekker irritant touchpad wat nogal gevoelig is... ;-)
Idd leuke verhalen allemaal! Moet nu de foto's nog bekijken. Wilde je eig net een mail gaan sturen maar dat kan niet meer snik, want je bent 15 dgn weg! Heel veel plezier daar en hou je maar warm aan elkaar! XX

Marjoke

Hi,
Wat een mooie verhalen en foto's, ik geniet echt van het lezen van jullie ervaringen. Heel veel reisplezier nog.
Groetjes Marjoke

monique

Hi there,

Weer een super leuk verhaal om te lezen! Heb net ook even de foto's bekeken. Het is er wel echt super mooi met name de badkamer vond ik er erg aantrekkelijk uit zien. Maar ach je had tenminste een gat om je behoefte in te lozen.

Enjoy, have fun en ik zie het volgende verhaal wel weer tegemoet komen.

kus

Laura

Heerlijk verhaal weer...

Ilse

ooh Von , die "badkamer"is echt vreselijk en jij maar zeuren over een kikker in de badkamer toen je in Amerika was.... Maar het landschap maakt heeel veel goed. En natuurlijk niet te vergeten de man van je dromen.....

Inez

Gaaaf!! Lag een beetje achter qua info dus heb ff alle verhalen achter elkaar gelezen... Klinkt goed hoor :).

Maar Zuid-Afrika is ook super gaaf!! Heb d'r echt van genoten. Zit er helaas weer op en ook al weer aan 't werk :(.

Geniet maar lekker van al die weken gave dingen zien, doen en meemaken!!