Gerjan & Yvonne op reis

Namaste, Nepal! I

Aangekomen op Nepalese grond werden we vrolijk begroet door mannen van het leger: 'Namasté! Welcome in Nepal!'. Huh? Dat waren we even niet meer gewend na het autoritaire leger van Tibet. Visum regelen, even temperatuur opmeten met een oude thermometer onder de oksel en we waren vrij om Nepal in te gaan.

Bharat had ervoor gezorgd dat er een chauffeur stond die ons naar Kathmandu zou brengen, dus vier uur later (inclusief verwisselen van een lekke band) waren we in Hotel Mustang, waar we vorig jaar ook zaten. We hadden op dezelfde kleine kamer gerekend, dus groot was de verrassing toen bleek dat we een ware suite hadden voor twee nachten. 's Middags door Thamel geslenterd, waar in een jaar tijd niks veranderd was. Nog steeds druk, nog steeds chaos en nog steeds ons favoriete lunch tentje Helena's!

's Avonds uit eten geweest met Bharat, van wie we geen Dhal Bat mochten bestellen omdat we tijdens de trekking waarschijnlijk al weinig anders dan Dhal Bat zouden zien. Het werd dus een heerlijk kippetje met een marinade van verschillende kruiden en honing, jummie! Daarna een biertje gedronken in een cafeetje waar Jimi en René van Stichting Veldwerk waren, om vervolgens heerlijk te slapen in onze suite....

Donderdag 8 oktober zijn we naar het dorpje Sankhu gegaan, 12 km buiten Kathmandu. Hier wordt vanuit Stichting Veldwerk, waar vanuit we vorig jaar vrijwilligerswerk hebben gedaan voor een ander project, gewerkt aan een ecologisch weeshuis met de naam ‘Hamro Gaun' wat ‘ons dorp' betekend. Eind deze maand is de grote opening van dit project. Het was erg leuk om een rondleiding van René zelf te krijgen. Over werkelijk alles is nagedacht, en de meeste dingen hebben meer dan één functie. Zo is er een grote rechthoekige put gemaakt, waarin al het regenwater van de verschillende gebouwen verzameld wordt in plaats van dat dit verloren gaat in de rivier. Dit water kan worden gebruikt om het land te sproeien, het vee drinken te geven en om te blussen indien er brand zou uitbreken. Op deze put ligt een grote betonnen plaat, zodat dit totale oppervlak tevens gebruikt wordt als volleybal- en basketbalveld.

Een enorme solarinstallatie zorgt voor een supersnelle pot heet water, de biogasinstallatie zorgt voor methaangas om op te koken.

Er is een mooie ruimte ingericht met bureaus waar de kinderen in alle rust hun huiswerk kunnen maken, met kleine led-lampjes die ruim voldoende licht geven om een bureau te verlichten. Het enige dat ontbreekt is een volle bibliotheek. Via de site van stichting Veldwerk kun je meedoen aan de actie ‘boek een beetje bieb', en tevens meer lezen over dit project.

Vanuit Sankhu zijn we naar Patan gegaan. Patan is de vroegere koningsstad en wordt ook wel ‘de stad met de duizend gouden torens' genoemd. Durbar Square bestaat uit tientallen tempels, elk gewijd aan een andere god of godin. Het plein waar al deze tempels staan is schelpvormig, het symbool van Vishnu.

Na een tijdje rondgelopen te hebben en op een dakterras met geweldig uitzicht over Durbar Square geluncht te hebben, zijn we terug gegaan naar Kathmandu om de laatste inkopen te doen voor de trekking.

Jassen, poncho's, handschoenen, tabletjes om water te zuiveren zijn aangeschaft van het cash geld dat we op ons afscheidsfeestje gekregen hebben. Dankzij jullie lopen we er nu dus warm bij, want op de hoogte waar we nu zitten is dat wel nodig!

rob

hoi luitjes,

leuk om weer in Katmandu te zijn en verwend te worden. Ben natuurlijk heel benieuwd naar de komende dagen. Een trekking is altijs spannend en dan zie je pas hoe mooi Nepal is

nico en martha baars

Hoi Yvonne gefeliciteerd met je verjaardag,had net je moeder aan de lijn en hoorde dat je jarig bent.
Ze had zich leuk uitgedost voor jouw hoorde ik.
Fijne dag verder en de groetjes van ons.