Gerjan & Yvonne op reis

Namaste, Nepal! II

Vrijdag 9 oktober was de start van onze trekking. Om half zes uit bed (ja hoor, echt heerlijk zo'n vakantie!). Tegen half zeven bleek dat wij de enigen waren die op tijd waren, voordeel was wel dat we nu nog een ontbijtje kregen in het hotel. Met de taxi naar Kathmandu-busstation gescheurd, daar in een bus gesprongen die ons naar Besishahar zou brengen. Er staat niks op een bus vermeld, dus het is een beetje gokken of je inderdaad in de juiste bus zit, maar deze bus reed echt om zeven uur weg naar de plek waar we zijn moesten.

We wilden net van het busstation de grote weg opdraaien.... KABAMMM! Aanrijding met een andere bus. Beide buschauffeurs (jochies van nog geen twintig) hebben ongeveer vijf minuten tegen elkaar geschreeuwd totdat oom Verkeersagent eraan kwam en gebood verder te rijden. Het heeft 1,5 uur geduurd om Kathmandu uit te komen (en dat terwijl we al aan de rand van de stad waren) mede dankzij het opladen van een hele grote en zware lading die op het dak gebonden werd en natuurlijk het kopen en monteren van een nieuwe buitenspiegel, want die was tijdens de botsing verloren gegaan.

Goed, we waren de stad uit en reden de bergen in. Gaan met die banaan!! Niet dus, want de chauffeur bedacht dat er iets mis was met het linkervoorwiel. De chauffeur en zijn twee helpers hebben het hele wiel eraf gehaald,het wielmechanisme volledig uit elkaar geschroefd, het schoon gespoeld met benzine en toen het nieuwe onderdeel en de rest weer in elkaar geschroefd zodat we na een uur prutsen weer verder konden rijden. Denk je lekker op weg te zijn, is het lunchtijd: De bus aan de kant, iedereen eruit en met z'n allen Dhal Bat eten (waarbij onze gids en drager ervandoor gingen met de Dal Bhat kip, en wij de Dal Bhat groente kregen...).

Na de lunch werd de bus voller en voller geduwd met mensen en spullen. We weten nu tenminste hoe sardientjes in blik zich voelen! Onze chauffeur vond het tevens nodig om op smalle bergwegen met een topzware bus andere voertuigen in te halen, want wanneer hij de eerste aanwezige in het volgende dorpje is, betekend dit voor hem dat hij meer passagiers krijgt en dus meer cash. Na een rit van ruim 10 uur in plaats van de 5 à 6 uur die het zou duren kwamen we aan in Besishahar waar we een jeep in werden gejaagd om nog eens een uurtje naar Bhulbhule te moeten hobbelen waar onze overnachtingplaats was. Met pijnlijke spieren en botten konden we ons na het eten neervlijen op een heerlijk matras (lees houten plank met een laken erover).

De volgende morgen gestart met lopen. Tussen de rijstvelden door, berg op en berg af, klimmen over rotsen, door riviertjes heen en weer berg op. Steeds als je denkt dat je een lekkere klim hebt gemaakt, blijkt er door het slechte weer en de vele regen weer een pad volledig weg te zijn, waardoor je weer naar beneden moet en via een andere weg opnieuw omhoog mag klimmen. De moesson is dit jaar langer blijven hangen, waardoor we zowel in Kathmandu als de eerste middagen van de trekking regen hebben gehad.

Na zeven uur ploeteren (en hopen dat niet alle 15 dagen zo zwaar zouden zijn) kwamen we aan in het dorpje waar we bleven overnachten. Heerlijk gegeten en bijgekomen, Yahtzee gespeeld en op naar de volgende dag! 's Ochtends weer in de zon gelopen, 's middags weer twee uur lang regenbuien over ons heen. Helaas werden ook alle spullen in de backpack vochtig, en konden we niets drogen.

De vierde dag was voor mij een zware dag, dankzij een verkoudheid die door de regen niet beter is geworden in combinatie met een flinke klim van anderhalf uur. Gelukkig bleek de wandeling na de lunch nog maar een uur te zijn zonder klimmen en dalen. Na deze dag werd het alleen maar beter: Zowel het weer als het landschap. Witte bergtoppen, groene bomen en blauwe lucht. Daar loop je dan, met je gezicht in de zon een beetje zes maanden vrij te zijn van alles!

We zijn nu in Manang, op 3600m hoogte omringt door bergtoppen waarvan de Annapurna de grootste aanwezige is. We hebben vandaag een rustdag en gaan hierna in twee dagen naar High Camp op 4600m.

Helaas is de internet verbinding heel erg traag en hebben we na een half uur slechts9 foto's kunnen uploaden. De rest volgt dus!!

Karolien

Vonnie!!

Hoop dat je alweer wat beter voelt! 15 dagen lopen lijkt mij al vreselijk;-) Maarja als je ziek bent en er niet van kan genieten is het helemaal drama!
Foto´s zijn weer geweldig! Maarrrre mis de onzin op msn... dus ik ga vast aftellen nog 5,5 maand en dan ben je weer terug;-)
Grappie hoor! Lekker genieten en heel veeeel leuke stukjes blijven schrijven!

Liefs Caro

Adele.langkemper

Hi Gerjan en Yvonne,
Je moet er wel iets voor over hebben om die prachtige verhalen aan ons te kunnen vertellen.
Daarom vroeg op, sardientjes in een bus en noem maar op.
Leuk hoor die verhalen van jullie. Geniet er lekker van.

Deana & Walter

heej lieve Gerjan & Vonnie,

Dat het wat zwaar is geloof ik onmiddellijk, zeker als je na een vermoeide (bus-jeep)reis al je botten in je lijf voelt waarvan je niet dacht dat je ze had, ook nog een pittige wandeling in bizar weer maakt en tevens met een verkoudheid zit. Hoe ook, aan de foto`s te zien wordt het allemaal wel beloond met een pracht en praal aan natuur en landschappen. Voor ons is het genieten om jullie avonturen te lezen, echt super Yvonne. Good luck en opknappen!

Tot gauw weer hoors, lieve groetjes van ons,
Dikke knuffel van moessie

Jan Riksen

Hey lieve mensen,

Natuurlijk zonder jullie mijn verjaardag niet gevierd! :-) Ik geniet ontzettend van jullie verhalen en ben stiekem toch wel een beetje jaloers, ook al lopen jullie je een slag in de rondte.

Veel plezier nog!

xxx

Linda

Hey Yvonne en Gerjan,

Wat heerlijk om jullie verhalen te lezen, zo te zien en te lezen een geweldige reis tot nu toe!

Blijf mooie dingen beleven en delen met ons.

In maart doen we gauw weer een wijntje!!

groetjes Linda

Peter en Lianne

Hee!
Wij, als bruine vakantiegangers, volgen jullie gewoon!
Leuk om te lezen, klinkt allemaal goed!

Liefs, Peter en Lianne

Arend en Marieke

Ha Gerjan en Yvon,

Wat een supermooie natuurfoto's hebben jullie zeg! Wij snappen wel dat jullie daar genieten!

xx