Gerjan & Yvonne op reis

Tuk-Tuk Thailand!

Route: Bangkok, Chiang Mai

Bangkok

Na een vlucht van drie uurtjes kwamen we in de middag aan in Bangkok. Het eerste deel liep gesmeerd, en toen backpack nummer 1 zo'n beetje als eerste van de bagageband kwam rollen, hadden we de ijdele hoop dat we eind van de middag konden inchecken in ons hotel. Helaas kwam de tweede backpack pas een uur later. Hierdoor hadden we natuurlijk ook nét de bus gemist, dus konden we nog eenseen half uurwachten. Uiteindelijk zaten we in de bus (een erg luxe bus, zelfs voor Nederlandse begrippen) en werden we veertig minuten later in de buurt van Khao San Road weer uitgeladen. Hier zijn we in onze eerste Thaise Tuk-Tuk gestapt. Voor degenen die hier niet mee bekend zijn: Een Tuk-Tuk is een gemotoriseerde driewieler, vaak mooi versierd en ze kunnen redelijk makkelijk door het verkeer crossen. Helaas was het spitsuur in Bangkok, en stonden we voor een rood stoplicht dat ruim 25 minuten rood bleef. Net op het moment dat we dachten dat we beter een slaapzak konden kopen om in de Tuk-Tuk te overnachten werd het groen en konden we weer verder scheuren. Vanuit Kathmandu hadden we al een hotel geboekt: Even drie dagen een luxe kamer en eindelijk weer een zacht matras na een maand op houten planken met een heel dun matrasje gelegen te hebben.

Bij aankomst in Bangkok bleek het ‘Loy Krathong' te zijn. Dit is het Thaise feest van het licht, 'Loy' betekent letterlijk varen, en een 'Krathong' is een vaartuigje, meestal gemaakt van een stuk bananenboom met bladeren in de vorm van een lotusbloem. Dit vaartuigje bevat normaal gesproken een kaars, 3 wierookstaafjes, bloemen en enkele muntjes (bij voorkeur 9, omdat de Thai geloven dat dit getal geluk brengt). Het festival begint in de avond als er een volle maan is (en vaak ook de avonden ervoor en erna). Mensen gaan dan naar de oevers van vijvers, kanalen, meren, rivieren en zelfs de zee om hun krathong naar het water te brengen. De kaars en de wierookstaafjes worden aangestoken en dan wordt de krathong te water gelaten.

Vanwege dit festival was er een groot buffet met live-muziek op het terras van het hotel, direct aan de rivier. Hier hebben we de 800 Baht die we per persoon moesten betalen (is ongeveer 16 euro) dubbel en dwars goed gemaakt door verschillende keren langs het sushi-buffet te lopen, en daarna alle andere gerechten te proeven. Erg leuk was natuurlijk de live muziek: Een dame die Bryan Adams''Right here waiting for you' zong. Zoals te verwachten was werd de tekst 'I will be light here waiting fol you'.... Na het eten zijn we met hele bolle buiken in ons heerlijke, grote en zachte bed gaan liggen om tot de volgende morgen acht uur te slapen.

Het plan was om deze dag in de ochtend treintickets te kopen naar Chiang Mai voor twee dagen later, en daarna wat sightseeing te doen. Toen we naar de weg vroegen, bleek dat we een politieagent op zijn vrije dag aanspraken, die ons de tip gaf naar het ‘Domestic Reservation Office' te gaan in plaats van het treinstation. Het DRO is de plaats waar vooral Thaise mensen heen gaan, en hier wordt met bepaalde kortingen gewerkt én hoef je geen commissie te betalen over je tickets. Weer in een Tuk-Tuk gesprongen en netjes voor de deur afgezet. Drie uur later en een paar honderd euro armer kwamen we weer buiten. What Happened????! We hebben hier dus niet alleen een treinkaartje gekocht, maar ook drie vluchten geboekt, hotelovernachtingen, kookcursus, tweedaagse trekking en wat andere dingen. De middag besteed aan wat shopping (al vanuit Nepal op zoek naar een betaalbare dvd-speler voor de laptop) maar we konden alleen maar mobiele telefoons vinden, en mobiele telefoons, en mobiele telefoons... En een Starbucks!!

De volgende dag vroeg gestart vanwege het warme weer. Als eerste wilden we het paleis bezichten. Weer in gesprek geraakt met een Thais mannetje, dat ons vertelde dat het paleis pas 's middags open ging, en ons een andere route adviseerde. Hij regelde een Tuk-Tuk voor 40 baht (80 eurocent) die ons naar vier bezienswaardigheden zou brengen en overal zou wachten. We hoefden daarvoor maar naar één shopje. Het is namelijk zo dat je hier heel goedkoop een Tuk-Tuk voor een paar uur kunt regelen, als je dan meegaat naar een paar winkeltjes, daar 5 tot 10 minuten rondkijkt (je hoeft niet eens wat te kopen) en daarna verder gaat. De chauffeur krijgt hiervoor bonnetjes, waarmee hij eten kan halen of gratis benzine. Uiteindelijk zijn we in vier shopjes geweest: Een kledingzaakje waar ze handgemaakte pakken maken, twee juwelen winkeltjes, en een tassenwinkeltje. Het tassenwinkeltje was zo klein dat we er met geen mogelijkheid zeven minuten konden blijven, dus vroegen we de eigenaresse van de winkel of ze nog meer had. Hierop werden we meegenomen naar het steegje achter de winkel, waar ze een deur opende. Daarna weer een deur, en nog een deur, en ineens stonden we in een boetiekje zonder ramen maar met overal 'echte' nep-Chanel, Burberry en Gucci tassen. Na een rondje gelopen te hebben, weer terug de Tuk-Tuk in. Aangezien onze chauffeur nu alle benodigde bonnen in bezit had, hadden we eigenlijk wel verwacht dat hij bij de volgende bezienswaardigheid wel weg zou zijn als we terugkwamen, maar hij stond er nog en heeft ons netjes afgezet waar we wilden.

We hebben de ‘standing buddha' bezocht: een verguld beeld van zo'n 40m hoog, een kijkje genomen op de Golden Mount vanwaar je over een groot deel van Bangkok uitkijkt en Wat Benchamabophit, beter bekend als de ‘marble tempel' vanwege de grijze Carrara knikkers die zijn gebruikt om de muren te bouwen. Voor het paleis was het in de middag te warm, dus dat hebben we de volgende ochtend gedaan. In de namiddag eerst een duik genomen in het zwembad en daarna een uur lang gemasseerd. Au auw wat deed dat een pijn bij mij! Het kleine Thaise vrouwtje trok me in allerlei hoeken, dus de eerste tien minuten kraakte alles en pas daarna werd het beter.

De volgende ochtend al vroeg naar het paleis gegaan. Nog meer dan veel andere tempels een waar kunstwerk: alles is versierd, overal zie je muurschilderingen, houtsnijwerk, verschillende kleuren verf, mozaïek en natuurlijk het vergulde goud. Naast het paleis bestaat het complex uit vele tempels, waar in één ook de ‘Emerald buddha' te vinden is. Dit kleine beeld van een zittende buddha gemaakt van de groene jade-steen, is volgens de legende ontstaan uit een bliksemschicht in Chiang Mai, een stad in het Noorden. In de afgelopen eeuwen heeft het beeld verschillende standplaatsen gehad, zelfs in Laos, maar sinds 1785 heeft het zijn vaste plek in deze tempel in Bangkok.

Na ons anderhalf uur in de hitte tussen de te grote hoeveelheid toeristen doorgewrongen te hebben, zijn we naar de ‘reclining buddha' gegaan. Dit is een 46m lang verguld goud beeld van een liggende buddha. De tempels eromheen zijn ingericht als Medical School waar met name de thaise massagekunst wordt geleerd.

Eind van de middag onze backpacks opgehaald en naar het treinstation gegaan, op naar de nachttrein! Om zes uur in de avond vertrek vanuit Bangkok, de volgende ochtend om half acht in Chiang Mai aankomen. Op het station de nodige voedselvoorraad ingeslagen (niet één, niet twee, niet drie maar wel twaalf Dunkin Donuts voor mijzelf, en drie verse kip-broodjes voor Gerjan. En chips natuurlijk..). Naast een heleboel mede-reizigers hadden we in de trein nog meer vriendelijk gezelschap in de vorm van een troep kakkerlakken. Boeddhistisch als we inmiddels zijn hebben we ze maar laten leven (hmmmm.. nadat we erachter kwamen dat uitmoorden geen zin had in verband met een te grote hoeveelheid beestjes) en hebben ze heerlijk bij ons in bed gelegen. Het is even wennen, maar na een uurtje begin je het gekriebel vanzelf te waarderen ;-)

Chiang Mai

Aangekomen in Chiang Mai eerst even twee uurtjes geslapen, want in de rumoerige, verlichte en schuddende trein hebben we uiteindelijk maar heel licht geslapen. 's Middags wat rondgelopen door Chiang Mai, tempels bezocht (alleen al in het centrum van de stad staan 275 tempels, van klein tot groot)en weer door allerlei Thai mensen aangesproken die ons adviseerden eerst dit te doen, dan dat, en zus en zo, waardoor we uiteindelijk in een Tuk-Tuk zo'n beetje heel Chiang Mai hebben gezien én mijn verjaardagscadeautje hebben gekocht!! Wat dat is vertel ik tegen de tijd dat het zover is, want op dit moment is het cadeautje helaas voor mij verstopt.. Eindelijk zelf ook wat souvenirs voor thuis gekocht bij een winkeltje waar handmatig waaiers en paraplu's worden gemaakt, en een winkeltje waar ze allerlei mooie beschilderingen op houtsnijwerk maken. 's Avonds heerlijk uit eten geweest voor in totaal vijf euro (en het was écht lekker!!).

De volgende ochtend werden we opgehaald voor onze tweedaagse jungletrekking. Samen met acht anderen naar een olifantenkamp gereden, een ritje gemaakt, daarna geluncht om vervolgens drie uur te wandelen. Onderweg heerlijk gezwommen in een klein meertje bij een waterval en het zweet van onze lijven gespoeld. Overnachtingplaats was in een klein dorpje, in een houte ruimte op palen met wat kussens op de grond.

's Avonds lekker gegeten, gitaar gespeeld met zowel Thaise als Westerse nummers en daarna gaan slapen.Helaas zijn de hanenin het Noordenop tijd wakker én in overvloed aanwezig, want vanaf half vijf begonnen ze naar elkaar te kukele-ku'en. Goedemorgen jongens!! Zes personen uit onze groep hadden de driedaagse-trekking geboekt, dus wij gingen samen met de twee andere Nederlanders via een andere route terug naar de lunchplaats. Na de lunch volgde het bamboe-raften: Op een vlot gemaakt van bamboe stammen de rivier afdrijven. Het duurde niet lang of het watergevecht met één van de andere vlotten was begonnen, en richting het einde sloeg ons vlot om. Lekker verfrissend, alleen jammer dat we onze zwemkleding niet aan hadden ;-) 's Avonds in Chiang Mai wat dvd's gekocht voor weinig, dus we kunnen weer even vooruit met Grey's Anatomy en een aantal films, voor de saaie momenten of als we het tegen elkaar praten zat zijn.

De volgende morgen werden we opgehaald voor een Thaise kookcursus. Iedereen kreeg een lijst, waar je zelf zes gerechten op moest aankruisen die je wilde maken. Eerst naar de lokale markt om de benodigde ingrediënten te scoren. Zoals jullie waarschijnlijk wel weten, liggen de kippetjes hier niet als filet in de verpakking klaar. Vis is nog niet gevild en spartelt vaak nog half levend in een bak ijswater, en varkens liggen half uitgebeend te wachten op de volgende liefhebber.

Daarnaast hebben ze hier meer groenten en fruit dan wij kennen, en het is allemaal verser dan vers. Meaw, onze kookjuf, heeft ons uitgelegd wat precies wat was, waar je het voor gebruikt én wat de vervanger is voor bepaalde ingrediënten die wij in Europa niet vers kunnen krijgen. Aangekomen bij de plek waar de workshop was mochten we direct aan de slag. Snijden, hakken, mengen, roeren, en wokken, bakken, grillen en frituren maar! Het was een dagvullend programma met een erg leuke groep. Na ieder gerechtje dat met bloed, zweet en tranen is bereidt mochten we het lekker oppeuzelen als beloning. Als klapper op de spreekwoordelijke vuurpijl hebben we flink de vlam in de pan laten slaan met hulp van Meaw. De vlammen kwamen tot aan het plafond en op film zien we er super stoer uit!! Op het eind van de dag bracht Meaw ons allen moe en volgegeten weer terug naar de hotels, waar we heerlijk rustig aan gedaan hebben met een burgertje van de McDonalds later die avond ;-)

Onze laatste volle dag in Chiang Mai bestond uit een georganiseerd tripje naar een olifantenkamp, bamboe raften en de orchideeën- en vlinderfarm. Al snel bleken de olifanten de hoofdmoot te zijn en belandden we in een waar attractiepark met olifanten. Let the show begin: Voetballende en basketballende olifanten, olifanten die schilderen en meer van dit soort dingen. Dit showtje hebben we overgeslagen en zijn in het restaurant terecht gekomen met een bak verschrikkelijk slechte koffie, om hier te beramen hoe we zo snel mogelijk met zo min mogelijk kosten weg konden uit dit park. Na een verplicht ritje op een olifant, en terug in een schuddende ossenkar (met overigens erg mooie ossen!) hebben we nog meegedaan met de lunch, hebben de gids uitgezwaaid en zijn daarna met de taxi van het park naar de orchideeën- en vlinderfarm gegaan. Dit was ook niet helemaal wat we ervan verwacht hadden. De vlindertuin was klein, en er waren niet heel veel soorten orchideeën. Langs de weg een Tuk-Tuk aangehouden waar al een (erg vreemde...) Engelse jongen in zat, en na met deze jongen een prijsje afgesproken te hebben met een rammelende en krakende Tuk-Tuk op topsnelheid naar Chiang Mai gegaan. Hier nog maar eens een andere tempel bezocht: De ‘Wat Chiang Man'. Het was vijf uur dus er zaten een aantal prevelende monniken voor een groot boeddha beeld. Even staan luisteren en een rondje gelopen om deze mooie tempel met de laatste avondzon op de gouden daken. Vanuitdeze tempelnaar ons ontzettend goedkope restaurantje gegaan en voor vier euro gegeten (want geen biertje genomen bij het eten maar gewoon twee fruitshakes). 's Avonds onze route voor de komende twee weken uitgestippeld: Laos en Cambodja! Vanmiddag vliegen we naar Luang Prabang in Laos. Slechts een uur vliegen, dus het inchecken zal meer tijd kosten..

Na deze twee weken zullen we weer terugkomen in het zuiden van Thailand, om eens heerlijk bij te komen op een paar bountyeilanden. Oh wat zullen we jullie jaloers maken!!!

Jans

Wat een leuk verhaal!!
Ga zo werken (tja dat kennen jullie niet meer...;)) dus uit m'n werk de foto's bekijken!!
Bah zeg die varkenspoten...die lagen in Londen ook bij de slagerij :S Haha!

Liefs!

inge

Wat leuk om te lezen zeg. Zo herkenbaar, omdat ik ook in Chiang Mai ben geweest.
Doen we volgend jaar een benefietdiner bij jullie? Na jullie kook workshop zal dat vast geen probleem zijn.

Jacoline

Hoi hoi,

Wat een leuk verhaal weer en leuke foto's! Ik heb zelf nog geen internet, maar ik heb een aardige groepsgenoot waarvan ik even op zijn laptop mag :)

Hoorde namelijk dat er een nieuw verhaal geupload was. Leuk om te lezen!

Geniet weer lekker verder,
liefs Jac

Yvette

Hey!
Heel erg leuk om te lezen!
Dat dorpje waar jullie overnacht hebben ziet er ook heel mooi uit! En Thais eten is zo goedkoop en errug lekker!

Wat betreft de foto van het bed in t hotel... Ik wil! Ik wil ook!! Zit nu nog 1 nachtje in t hostel. Dat is ook prima hoor.
Morgen ga ik hier weg, ook met trein en bus. Hier geen kakkerlakken in de trein denk ik. Maar had er vorige week 1tje in mn bed.. (trouwens, hoorde dat er de dag erna een mega grote Funnelweb spider boven datzelfde bed zat... Ieuwwww!!)

Mis jullie en kan niet wachten tot we in de camper zitten!

Dikke kus! Yvette

Bharat

Hi Namaste !Looks nice pictures and wonderful trip. In some of the pictures looks like prince ha ha. No bear growing ?

Francis

Echt te gek die verhalen van jullie te lezen, Yvonne en Gerjan.
Maar het moet niet gekker worden hoor, zo gelaten kakkerlakken in je bedje toelaten en het gekriebel normaal gaan vinden. Ik hoop dat de bounty-eilandjes jullie weer in jullie "normale"doen brengen.
Have fun.
Groetjes,